Przetwornice VFD-E i VFD-EL do aplikacji o różnym stopniu zaawansowania
Od pewnego czasu na polskim rynku dostępne są produkty automatyki przemysłowej znanego na całym świecie producenta, firmy Delta Electronics. Oficjalnym dystrybutorem marki Delta Electronics w Polsce jest firma Induprogress. Delta Electronics jest obecnie największym na świecie producentem zasilaczy, przetwornic częstotliwości oraz rozwiązań umożliwiających pozyskiwanie zielonej energii. W ramach OEM dostarcza falowniki oraz serwonapędy dla największych producentów automatyki na rynku. W niniejszym artykule przybliżymy Państwu dwie serie przetwornic częstotliwości tego producenta: bardziej zaawansowaną linię VFD-E oraz linię VFD-EL do mniej wymagających aplikacji.
Serwonapędy i serwomotory LS Mecapion
Serwomotory
Serwomotory LS Mecapion charakteryzują się wysoką dynamiką i wydajnością pracy przy niewielkich rozmiarach silnika. Uzyskano to dzięki zastosowaniu wysokoprecyzyjnego nawijania uzwojenia stojana oraz zastosowaniu neodymowych magnesów trwałych na wirniku.
Dostępny jest szeroki zakres mocy serwomotorów, od mocy 30 W i rozmiaru kołnierza 40 do mocy 37 kW i rozmiaru kołnierza 270. Zakres dostępnych prędkości od 1000 obr/min do 3000 obr/min. Możliwe jest chwilowe przekroczenie prędkości maksymalnej w zależności od modelu silnika o 60-100% prędkości maksymalnej. Zakres dostępnych momentów obrotowych zawarty jest w przedziale 0,1-230 Nm. Możliwe jest chwilowe przeciążenie silnika dwukrotnym dopuszczalnym momentem obrotowym.
Premiera Hitachi - falowniki serii NE-S1
Duża konkurencja na rynku układów napędowych w segmencie małych ekonomicznych falowników skalarnych stworzyła konieczność zaprojektowania nowego modelu falownika Hitachi.
Cele, które przyświecały producentowi przy tworzeniu nowego falownika, znalazły odzwierciedlenie w nazwie nowego produktu. NE-S1 to nic innego, jak skrót powstały z pierwszych liter angielskich wyrazów oznaczających: » New&Next - Nowy, Następny;
• Economical&Ekological - Ekonomiczny i Ekologiczny;
• Simple & Smali - Prosty w obsłudze i Mały.
Zgodnie z tą ideą zrezygnowano w standardzie z panelu sterowniczego z wyświetlaczem, zastępując go wielofunkcyjnym przyciskiem oraz diodami sygnalizującymi status falownika. Standardowy model NE-S1 umożliwia uruchamianie prostych aplikacji i regulację prędkości silnika np. po dodaniu potencjometru do listwy sterowniczej.
Przy konieczności parametryzacji nastaw można wykorzystać panele od obecnie dostępnych i starszych wersji falowników Hitachi (OPE-S,OPE-SR, OPE-SRmini) lub zakupić bardzo tani, dedykowany do serii NE-S1, panel sterowniczy typu NES1-OP.
Optymalna ochrona napędów NORD dla każdej aplikacji
Reduktory i silniki są poddawane podczas pracy licznym wpływom środowiska, takim jak wahania temperatury i wilgotności, lub obciążeniom chemicznym i dynamicznym. Optymalne powłoki i pokrycia lakiernicze chronią powierzchnie, spełniają specjalne wymagania we wrażliwych obszarach i wkomponowują się w estetyczny wygląd urządzeń i stylistykę firmy. W szczególności dotyczy to rozwiązań napędowych firmy NORD. Dzięki innowacyjnym metodom, sprawdzonej jakości i konsekwentnej realizacji szerokiego zakresu funkcji umożliwiamy trwałe, ekologiczne i szybkie spełnianie indywidualnych wymagań. Firma NORD DRIVESYSTEMS oferuje wyjątkową różnorodność produktów i jednolite standardy jakości na całym świecie. Rozwiązania napędowe NORD są przygotowane do malowania dla danej instalacji przez klienta. Nasze systemy powłok zostały pomyślnie przetestowane przez niezależne laboratorium zgodnie z normami: DIN EN ISO 2409, DIN EN ISO 9227 i DIN EN ISO 4628-8.
Modułowy napęd systemowy Vacon NXP System Drive
Użytkownicy w przemyśle ciężkim, takim jak: hutniczy, górniczy, papierniczy morski, chemiczny, wymagają solidnych, dopasowanych do szczególnych potrzeb, niezawodnych napędów AC. Dla takich zastosowań powstał modułowy napęd AC Vacon NXP System Drive. Rozbudowane linie technologiczne, np. walcownicza w hucie, czy skomplikowane maszyny, np. maszyna papiernicza, koparka odkrywkowa, napędzane są wieloma silnikami, których praca w znacznym stopniu zależy od siebie. Budowanie układu napędowego opartego o standardowe przetwornice częstotliwości byłoby czasochłonne, nieefektywne, kosztowne, a czasami wręcz niemożliwe. Vacon NXP System Drive jest gotowym do użycia, modułowym układem napędowym, fabrycznie testowanym, pozwalającym na realizację najbardziej wymagających zadań stawianym tego typu systemom.
NORD szanuje czas służb utrzymania ruchu
Międzynarodowy port lotniczy, godzina 13:40. Pasażerowie zajęli już miejsca na pokładzie. Przed nimi rejs międzykontynentalny. Trwa załadunek bagażu. Po kontroli bezpieczeństwa bagaż wędruje przenośnikiem dokontenera, a następnie do luku bagażowego. Jest to jedna z wielu standardowych czynności w tym dniu, niestety tym razem linia przenośnikowa zatrzymuje się. Rozlega się alarm. Szef utrzymania ruchu zerka na monitor. Normalnie powinien przegrupować system transportu tak, aby ominąć newralgiczny odcinek. Wie jednak, że będzie to oznaczało zaburzenie pracy całego portu lotniczego i zaskutkuje opóźnieniem lotu. Bez przesadnego zdenerwowania patrzy na ekran i do szybkiego usunięcia usterki oddelegowuje jednego człowieka, po czym z powrotem zasiada w fotelu.
NORD zapewnia bezpieczeństwo pracy
Zagadnienia związane z bezpieczeństwem maszyn i urządzeń wymagają od producentów i użytkowników sporej wiedzy, doświadczenia i wyobraźni. Na każdym etapie od projektowania, poprzez budowę, uruchomienie, aż do oddania do eksploatacji należy zmierzyć się z innymi problemami, których rozwiązanie ma prowadzić do wspólnego celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa.
Zpunktu widzenia użytkownika minimalizacja ryzyka wypadku będzie związana przede wszystkim z dbałością o stan maszyn i urządzeń, zapewnieniem odpowiednich kwalifikacji personelu, stosowaniem środków ochrony indywidualnej i grupowej oraz prowadzeniem szkoleń. Praktyka pokazuje jednakże, że mimo powszechnej dbałości o stosowanie szeregu procedur do wypadków dochodzi. A skoro tak, to należałoby poszukać wskazania ich przyczyn. Badania statystyczne dość jednoznacz-
nie wykazują, iż główną przyczyną wypadków jest czynnik ludzki. Zatem brawura i nadmierne ryzyko, lekceważenie stosowania sprzętu ochrony indywidualnej oraz niedostateczny stopień koncentracji nad wykonywanym zadaniem to trzy podstawowe przyczyny wypadków.