Drukuj

Ruszty pieców niosą ze sobą specyficzne wymogi dla zastosowanej techniki napędowej. Zastosowane napędy muszą być dostosowane do trudnych warunków środowiskowych związanych z zapyleniem i temperaturą otoczenia. Odpowiednio dobrane systemy napędowe muszą być odporne na przeciążenia, ale zarazem nie powinny mieć dużego zapasu momentu obrotowego, aby w przypadku zablokowania rusztu nie doprowadzić do jego uszkodzenia. Aby regulować wydajność, oczekuje się, aby napęd posiadał możliwość regulacji prędkości. Oczywiście użytkownik wymaga też, aby zachowana była wieloletnia trwałość i bezobsługowość komponentów.

W tego rodzaju aplikacjach istnieje szereg rozwiązań, które funkcjonalnie mają doprowadzić do pożądanego celu. Sprzęgła przeciążeniowe doskonale zabezpieczają przed skutkami zablokowania rusztu. Są jednak dosyć skomplikowane w budowie, a jeśli mają posiadać regulowany i powtarzalny moment rozłączający, a do tego sygnalizację zadziałania dla układu automatyki, stają się drogie i trudno dostępne. Innym zagadnieniem będzie regulacja prędkości. Kiedyś aby temu podołać stosowano bezstopniowe przekładnie pasowe. Rozwiązanie proste w budowie, ale wymagające obsługi osób. W praktyce niemożliwe do sprzęgnięcia z układem automatyki. W ich miejsce zaczęto stosować przetwornice częstotliwości - to rozwiązanie bardzo skutecznie wyparło przekładnie bezstopniowe. Dało również możliwość regulacji zdalnej. Warto jednak pamiętać o tym, że elektronika jest wrażliwa na zmiany temperatury i zapylenie otoczenia. Szczególnie chodzi o pyły węglowe, które mogą wykazywać się przewodnictwem elektrycznym. Stąd zaistniała potrzeba zabudowy przetwornic częstotliwości w dedykowanych pomieszczeniach lub specjalnych wentylowanych szafach elektrycznych. To niestety wpływa na podniesienie kosztów rozwiązania.

Firma NORD, wychodząc naprzeciw potrzebom rynkowym, oferuje napędy posiadające zabudowaną wprost na silniku przetwornicę częstotliwości. Takie wykonanie posiada stopień ochrony IP55 lub IP66, czyli jego odporność na wpływ otoczenia jest taka jak samego napędu. Mamy tym sposobem możliwość pełnej regulacji prędkości z utrzymaniem momentu obrotowego, aż do prędkości bliskich zero. Z kolei programowalna funkcja sprzęgła przeciążeniowego zastępuje jego mechaniczny odpowiednik. Przetwornica w sposób elektroniczny zabezpiecza układ przed skutkami przeciążeń, w porę wyłączając napęd i sygnalizując to na wyjściu sygnałowym. Wartość momentu wyłączającego jest regulowana płynnie, a funkcje logiczne pozwalają również, aby w przypadku zablokowania rusztu na kilka sekund zmieniony został kierunek ruchu, aby ponownie dokonać próby pokonania obciążenia. Wyłączenie może nastąpić np. po trzeciej pod rząd nieudanej próbie.

Szeroki zakres regulacji prędkości z utrzymaniem momentu obrotowego to również możliwość zastosowania przekładni o mniejszym przełożeniu. A więc często tańszej i o wyższym współczynniku sprawności. Sprawność sama w sobie również stanowi priorytet dla nowych rozwiązań firmy NORD - stosowane obecnie przetwornice częstotliwości optymalizują prąd magnesujący silnika, dopasowując go do aktualnego obciążenia. To daje oszczędności rzędu nawet 30% zużytej energii dla przypadku, gdy napęd pracuje długotrwale w stanie niedociążenia.


WebSystem  tel. 048 383.01.44   | wortal-> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info | porównaj-> www.falowniki.com.pl